17. MAR 2015

Bicyklovaním k zlepšeniu kondície

Bicyklovanie patrí hneď po chôdzi k najjednoduchším a najprirodzenejším spôsobom dopravy. Niektorí si vďaka nemu skracujú cestu do práce, iní zlepšujú kondíciu. 

Jazda na bicykli

Pri bicyklovaní je dôležité dodržovať princíp kruhového šliapania. Čo je to kruhové šliapanie? Kruhové šliapanie predstavuje zapájanie nohy stále v rovnakej intenzite. Pohyb nohy pri bicyklovaní však nie je vždy úplne ideálne kruhový, čo zbytočne uberá energiu a pohyb je aj menej ekonomický.

Ako teda správne šliapať do kruhu? Najdôležitejšia je pozícia špičky pri šliapaní. Tá by mala byť stále mierne naklonená, teda smerovať v každom okamihu bicyklovania mierne dole.

Veľmi dôležitá je aj rovnomernosť jazdy. Na bicykli by ste určite nemali jazdiť tak, že sa najskôr rozbehnete a potom sa veziete bez otáčania pedálov. Pedále je treba otáčať rovnomerne a to pri jazde po rovine, do kopca alebo z kopca. Ľudský organizmus je totižto stavaný na trvalý výkon a vašou úlohou je naučiť sa to využívať.

Prospešnosť bicyklovania

Zlepšenie kondície

Bicyklovaním sa dokážete dopracovať k nárastu vytrvalosti a kondície. Spolu s tým dosiahnete postupné znižovanie hladiny krvného tlaku, a teda tiež postupné spomalenie zrýchleného pulzu.

Ak máte veľmi slabú kondíciu a nevydržíte dlho šliapať, je veľmi vhodné začať len pri čase 5 minút. Ide o veľmi krátku dobu, ale z nuly na sto percent sa nedá dostať za jeden deň. Samozrejme, je nutné postupne dobu predlžovať. Po 6 až 8 týždňoch (podľa toho, na čo sa cítite a ako vládzete) by ste sa mali dostať na 20 minút 3-krát do týždňa a neskôr na 45 minút. Takýto postupný tréning je vhodný na rotoped, pretože vyťahovať bicykel na 5 minút denne by sa naozaj neoplatilo. Ale keď už zvládnete v pohode pedálovať 45 minút vkuse, môžete rotoped vymeniť za bicykel.

Zdravé srdce

Bicyklovanie stimuluje srdcovo-cievny systém, zvyšuje počet červených krviniek a zväčšuje srdce, čím sa zvyšuje telesná zdatnosť.

Posilnenie kostí

Pri bicyklovaní vonku sa vám doplní potrebný vitamín D, ktorý vzniká v koži vplyvom slnečného žiarenia. Je potrebný na spevnenie kostí, zubov a posilnenie imunitného systému. Okrem toho bicyklovanie posilňuje kosti, pretože zvyšuje ich hustotu vďaka svalovému napätiu, ktoré stimuluje rast kostných buniek.

Pomoc kĺbom a žilám

Sťahovanie svalov pomáha okrem iného vytvárať spätný návrat krvi v žilách a predchádzať tak vzniku varixov. Je tiež šetrnejšie ku kĺbom ako iné druhy pohybov a to hlavne pri kilách navyše.

Ďalšie výhody bicyklovania 

  • dá sa realizovať takmer všade a za každého počasia (v prípade použitia rotopedu)
  • je takmer pre každého
  • je ideálnym pomocníkom na prečistenie hlavy
  • jazdou na bicykli neznečisťujete životné prostredie
  • formuje svalstvo, hlavne stehná, zadok a lýtka

Odporúčame prečítať: Spinning: Interiérová cyklistika pre každého


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Bicyklovaním k zlepšeniu kondície

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Podujatia

Akého podujatia by ste sa najradšej zúčastnili?

Mix viacerých aerobicových štýlov
Kombinácia aerobicu a body & mind štýlov
Mám rád každé športové podujatie, kde si dobre zacvičim

Celkom hlasovalo: 47
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.