19. JAN 2016

Kedy je potrebné do tela doplniť proteíny?

Kvôli správnemu fungovaniu ľudského tela, normálnemu rastu i zachovávaniu tkanív sa odporúča, aby proteíny tvorili 10-15 percent z celkového energetického denného príjmu.

S týmto odporúčaním sa stotožňuje napríklad European Food Information Council (EUFIC) (1). Avšak ide o všeobecné odporúčanie, ktoré nemožno aplikovať na každého človeka. Potrebný príjem bielkovín treba prispôsobiť úrovni fyzickej aktivity, ale aj veku, pohlaviu či celkovému zloženiu jedálnička.

Základné informácie o bielkovinách

Bielkoviny sú jedným zo základných makronutrientov. Už v učive základnej školy sú charakterizované ako základný stavebný materiál ľudského tela. Teda bielkoviny, resp. aminokyseliny sú kľúčové pre rast, obnovu a aj správnu činnosť všetkých buniek, ovplyvňujú funkciu hormónov a enzýmov. Aminokyseliny (základné prvky bielkovín) sa delia do dvoch skupín: na esenciálne a neesenciálne. Nedostatkové môžu byť v našom tele hlavne esenciálne, pretože organizmus si ich nevie vyprodukovať a musia byť prijaté prostredníctvom potravy.

Bielkoviny sa nachádzajú nielen v mäse

Bielkoviny sa nachádzajú v rastlinných i živočíšnych potravinách. Dobrým zdrojom je mäso, vnútornosti, ryby, mliečne výrobky, vaječný bielok, ale aj orechy, semená, strukoviny, fermentované sójové produkty atď. Pri väčšine rastlinných zdrojoch bielkovín môže byť problémom nevyvážený pomer aminokyselín, aj preto sa často označujú ako neplnohodnotné.

Odporúčame: Das Gesunde Plus proteínová tyčinka v bielkovinovo-kakaovej poleve s čokoládovými lupienkami, 45 g. Zakúpite v sieti dm drogerie markt. 

dm proteínová tyčinka

Koľko bielkovín potrebujeme?

Pri stanovení denného množstva bielkovín možno vychádzať z pravidla, že na jeden kilogram hmotnosti je potrebné množstvo 0,75-1,5 gramu bielkovín. Hlavnými zdrojmi by mali byť predovšetkým kvalitné potraviny, ktoré sú bohaté na bielkoviny. Avšak často športovci alebo vegetariáni siahnu aj po proteínových doplnkoch. „Proteíny je dôležité dopĺňať pri miernom náraste svalového tkaniva, pri energeticky náročnom zaťažení, po vyčerpávajúcom tréningu či cvičení. Tiež pri rôznych formách stravovania, v ktorých sa nevyskytujú prirodzene kvalitné proteíny. Na proteínovú malnutríciu môžu byť náchylné deti a aj športovci,“ upozorňuje výživový poradca Ing. Libor Javro.

Odporúčame: Das Gesunde Plus Sportness bielkovinový prášok pre stavbu a regeneráciu svalov s vanilkovou príchuťou, 350 g, potravina na osobitné výživové účely. Vitamíny skupiny B priaznivo pôsobia na správny metabolizmus proteínov, podporujú funkciu nervového systému a zaisťujú správnu funkciu imunitného systému. Vitamín C prispieva k správnej tvorbe kolagénu a k správnej funkcii kostí. Vitamíny C a Vitamín E prispievajú k ochrane buniek pred oxidačným stresom. Horčík, vápnik, biotín, kyselina pantoténová, vitamíny skupiny B prispievajú k správnej látkovej premene dôležitej pre tvorbu energie. Horčík a vápnik prispievajú k správnemu fungovaniu svalov. Zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm proteín

Populárne sú proteínové diéty. Sú bezpečné?

Vo viacerých stravovacích režimoch sa môžeme stretnúť s bielkovinami ako hlavným zdrojom energie. Jedným z dôvodov je to, že nadlho zasýtia a tiež za určitých podmienok majú schopnosť zrýchliť metabolizmus. V praxi však platí, že všetkého veľa škodí. Dlhodobý a neprimeraný príjem bielkovín môže spôsobiť tráviace problémy, zvýšenú produkciu močoviny (má toxické účinky na ľudské telo) a tiež stratu vápnika prostredníctvom moču (môžu za to sírnaté aminokyseliny metionín a cystín bohato zastúpené hlavne v živočíšnych zdrojoch).

Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk

(1) http://www.eufic.org/article/sk/4/3/artid/bielkoviny-zivot-nevyhnutne/
Zdroj foto: flickr.com

zdravedesiate

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

5 výnimočných potravín pre rast svalov. mužských i ženských.5 výnimočných potravín pre rast svalov. Mužských i ženských

Pri snahe vybudovať si postavu podľa svojich predstáv, je veľmi dôležité mať dobrý cvičebný a, samozrejme, aj stravovací plán. 

 

 

Ako doplniť energiu po výkoneAko doplniť energiu po športovom výkone

Mnohí z nás chodia cvičiť hlavne v podvečerných hodinách a stále veria mýtu, že ak chcú schudnúť, nesmú po cvičení jesť. 

 

Ako nakŕmiť svoje svaly a byť výkonnejší?Ako nakŕmiť svoje svaly a byť výkonnejší?

Po vykonaní fyzickej aktivity je veľmi dôležité svaly dostatočne kŕmiť, aby naozaj mohli rásť a nezmenšovali sa. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kedy je potrebné do tela doplniť proteíny?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Podujatia

Akého podujatia by ste sa najradšej zúčastnili?

Mix viacerých aerobicových štýlov
Kombinácia aerobicu a body & mind štýlov
Mám rád každé športové podujatie, kde si dobre zacvičim

Celkom hlasovalo: 47
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.