Aké pohybové zručnosti má mať dieža od 6 do 9 mesiacov?
Nesprávny psychomotorický vývoj môže mať na dieťatko vážny vplyv. Odborníčka Lucia Medeková zo Sport Kids Academy nám poradí, čo by malo dieťa v období od šiesteho do deviateho mesiaca v rámci pohybu ovládať.
Čo by malo vedieť dieťatko v 6. mesiaci
V šiestom mesiaci by malo dieťatko s určitosťou vedieť druhé vzpriamenie. To znamená, že je na vystretých rúčkach a váha je prenesená tesne nad kolená, a panva je nad zemou. Trup je ako keby vzpriamený, na rukách vystretých v lakťoch, a dieťatko sa motivuje pomaličky do nákľaku a krížneho sedu. „ Ak je tento vývoj posunutý o mesiac až šesť týždňov, nie je to tragédia. Postupne by sme však mali dieťa motivovať, aby sa do tejto pozície dostávalo a cvičiť s ním. Je dôležité precvičovať chrbátik, no najmä bruško,“ hovorí odborníčka zo Sport Kids Academy Lucia Medeková.
Čo robiť s dieťatkom, ktoré mierne zaostáva
Dôležité je s dieťatkom správne manipulovať a motivovať ho. Cvičiť môžeme tak, že sa snažíme aktivovať brušné svaly. „Môžeme dieťa nosiť v pozícii na klokana, v ktorej mu visia nožičky vo vzduchu. Zadoček mu nepodopierame, čím ho „donútime“ pracovať s brušnými svalmi. Takisto je výbornou príležitosťou na cvičenie prebaľovanie. Dieťatko položíme na okraj prebaľovacej podložky tak, aby mu nožičky viseli a opäť ho necháme, aby nimi voľne hýbalo, ako sa mu zachce – všetky otáčania a rotácie dieťaťka na podložke sú vhodné na aktiváciu brušných svalov,“ vysvetľuje Lucia Medeková. Na aktiváciu brušných svalov existujú aj špeciálne cviky, napríklad s loptičkou, no nie je nevyhnutné ich poznať. Situáciu na cvičenie môžeme využiť kedykoľvek počas normálnych denných činností.
Zdroj video: www.youtube.com
Stačí bezpečné miesto
V siedmom až ôsmom mesiaci začína byť dieťatko dosť aktívne. Nastávajú obraty, hojdanie na štyroch, dieťa si začína sadať do krížneho sedu. Preto je dobré využiť túto prirodzenú aktivitu a vytvoriť mu vhodný priestor. „Je oveľa bezpečnejšie, aby bolo dieťatko na zemi, aby malo priestor pre svoju aktivitu a mohlo sa správne rozvíjať. Dieťa často neplánovane urobí niečo, napr. otočenie sa z bruška na chrbátik, alebo sa začne snažiť o krížny sed, no nevie sa vrátiť. Preto je výborné, keď má dostatok bezpečného priestoru, kde si neublíži a nezľakne sa nečakaných obratov a prevalení,“ vysvetľujeLucia.
Dbajte na správne sedenie
Ak chceme naučiť dieťatko dobre sedieť, je veľmi dôležité nedávať ho do pozície sedu, kým svalovo, fyzicky, ale aj psychicky nevyzreje. Musíme byť trpezliví a snažiť sa o to až vtedy, keď je na to dieťa samo fyzicky pripravené.„Je to približne v siedmom mesiaci, keď sa dieťa samé snaží dostať do krížneho sedu. Samé si v druhom vzpriamení a postupnom nákľaku na štyri, a následnom hojdaní v ňom, posilní vrch tela chrbát s bruškom tak, aby vedelo vydržať v rovnom sede samé. Akonáhle ho dáme do umelého sedu, tak ono síce sedí, lebo nemá na výber, no trpí nielen drieková, ale aj krčná časť jeho chrbtice, ako aj celý CORE jeho tela, čo sa neskôr preniesie do celkovej koordinácie a držania tela. Vtedy totiž dieťatko ešte fyzicky nie je pripravené na tento úkon a môžeme mu spôsobiť rôzne oslabenia a deformácie chrbtice,“ upozorňuje odborníčka Lucia.
Pokiaľ dieťa neprechádza všetkými fázami – vzpriameniami, pilotovaniami do strán, nákľakmi, hojdaním na štyroch, krížnym sedom až po stabilné státie na štyroch, a následný samostatný priamy sed – môže to mať vážne následky na jeho celkové správne stavanie, a teda vzpriamovanie na nohy. To ovplyvňuje držanie tela a následne zdravú, a správne koordinovanú chôdzu, ktorá je základom pohybu človeka. Každá fáza je predurčená k vyzrievaniu a prirodzenému cvičeniu, ktoré dieťa pripravuje na ďalší vývojový krok. Preskočením niektorej fázy uberáme čas a priestor svalstvu v danej pozícii dozrieť. To sa môže neskôr prejaviť napríklad vážnou deformitou v ramenách, v driekovej časti chrbtice, v hrudníku, ale aj pri chodidlách a celokĺbovom aparáte, ale najmä, čo je veľmi dôležité, a čo veľa ľudí nevie, je priame prepojenie v dozrievaní centier v mozgu na základe určitých pohybových fáz.
„Pri nedostatočnom priestore prepojenia nás skutočne vedia prekvapiť problémy s tým spojené až v období škôlky a až predškolského či školského veku. „Rodičia majú často skreslenú predstavu a zabúdajú, aký veľký je rozdiel medzi tým, čo vidíme a tým, čo dieťa podľa nás chce, pretože to nevie povedať, a čo je pre neho správne. Výborný je príklad v prípadoch, keď sa chce dieťa podľa rodiča postaviť. Myslia si, že keď sa dieťatko vzprieči do vystretia a vystrie nohy, že chce chodiť. To však vôbec tak nie je. Ide o svalové kontrakcie, ktoré dieťa nepozná a skúša, ale úmyselne ich neovláda. Alebo to robí preto, lebo ho to baví a najmä vidí, že rodičia sa na tom bavia, prípadne je to prejav nevôle. Ak však neprešlo samostatne všetkými fázami a úmyselne, na základe svojej vedomosti a zrelosti, sa do danej pozície nedostane a my ho v tejto chvíli postavíme, s „nevyposilovaným“ bruškom a chrbátikom a celým aparátom, je to pre jeho telíčko veľká záťaž a môžeme mu spôsobiť vážne deformity, napr. vyosiť chrbticu v krížovej časti chrbta, alebo v neskoršom veku môže dostať skoliózu či iné postihnutie chrbtice, chodidiel a mnoho iných nerestí," upozorňuje Lucia Medeková.
Ako to prebieha v Sport Kids Academy
„Keď sa rodičom niečo nepozdáva, môžu nás prísť navštíviť a my im poradíme. Prvá hodina je individuálna a konzultačná. Do zhruba 6 mesiacov je to najmä o manipulácii s bábätkom doma. Mamička príde, my jej poradíme, čo má robiť a následne sa podľa toho riadi doma a s bábätkom cvičí. S väčšími detičkami je to trochu iné a hodina prebieha v skupine s inými deťmi. Dieťa príde na prvú hodinu, ktorá je grátis. Tréner začína vstupnú konzultáciu s rodičom a potom pozoruje, ako dieťatko v rámci skupiny reaguje. Zisťuje, v akej fáze sa nachádza, do akej miery zaostáva, či ide len o niektoré časti, alebo je to vážnejšie,“ hovorí Lucia.
„Väčšinou sa všetky chyby odrazia až v predškolskom veku. Dôležité je nič nepodceňovať a nepreskakovať žiadnu vývinovú fázu. Dôležité je najmä nevynechávať fázu lezenia po štyroch, počas ktorej sa spája pravá a ľavá hemisféra. Ak sa vtedy časti mozgu nevyrovnajú, môže sa to prejaviť, napríklad dyslexiou, poruchami sústredenosti, hyperaktivitou, oneskorením stabilizácie laterality atď. Dôležité je však nepanikáriť a dať dieťaťu dosť času, správne ho motivovať, aby sa v prvom rade snažilo všetko zvládnut samé. Netreba sa v žiadnom prípade neustále porovnávať s ostatnými deťmi. Každé dieťa je totiž individuálne a niektorému to ide rýchlejšie či pomalšie, určite to však zvládne, pokiaľ mu dáte dostatok času, lásky, trpezlivosti a dôveru, čo mu dodá potrebnú istotu a bezpečie,“ radí Lucia.
Prečítajte si aj prvú časť seriálu so Sport Kids Academy: Nesprávna manipulácia s dieťaťom môže mať následky
Zdroj foto: flickr.com
Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o:
Až 80 percent detí preskočí niektorú z vývojových fáz pohybu
Ak dieťa vynechá niektoré vývojové štádium, môže mať neskôr problémy so sústredením, trpieť dyslexiou alebo dysgrafiou.
Be Cool Sport Kids Academy sa chce venovať všetkým deťom
Detská akadémia bola otvorená v centre Bory Mall v Bratislave – Lamači.
Deti milujú sladkosti, ktoré sú plné éčok. Ako sa im vyhnúť?
Mnoho detí má v súčasnosti problém napríklad s poruchou pozornosti, ktorá sa okrem iného spája aj s neprimeraným príjmom niektorých aditív v potravinách.